Tuesday, November 22, 2011

Danskt rågbröd


Jag brukar köpa mitt mjöl från en kvarn i Andersböle utanför Borgå. I våras ville jag köpa hela rågkorn och den enda påse de hade färdigt den gången var en 10 kg säck. Den såg lite stor ut nog, men smart som jag är tog jag den i alla fall. Ett antal månader senare och jag har 6,7 kg av påsen kvar. Puuuust.

Jag tycker jätte mycket om bröd med hela rågkärnor, det blir hälsosamt och bra tuggmotstånd - men jag inser samtidigt att jag har några bröd att baka innan den påsen är tom. Ett bröd som jag gärna bakar för det är jätte gott och dit det också ingår möjligast mycket rågkärnor är ett recept på danskt rågbröd. I det här receptet ingår det 300 gram hela rågkärnor, så det betyder att jag bara behöver baka brödet 22 gånger till så är säcken tom! Vad sägs om en blog om hur man bakar danskt rågbröd? Jag kan ju också byta bloggens namn till bakom det danska rågbrödet? Bakom rågkärnan?

Idag åt jag lunch med min söta kompis Kati, som tillsammans med sin danska man Martin just har fått en liten dreng (kan det stämma att pojke på danska heter dreng...?) Det är ju nästan så man tycker lite synd m pojken som i denna tidiga ålder redan är en dräng :) Vi lunchade gott med sushi (NAM!), men lurigt nog hade jag med mig ett stycke danskt rågbröd som present. Få se vad den äkta dansken säger om brödet. Kanske skickar han mig och pröva på nytt... Som tur är, har jag ju kärnor till 22 omgångar mera av degen. Detta betyder 44 bröd i sin helhet.... Puuust.



Danskt rågbröd
2-3 st

Dag 1
500 g kokande vatten
300 g hela rågkärnor
200 g solrosfrön
50 g linfrön
40 g salt

Mät alla de torra ingredienserna i en bunke, blanda om och häll det kokande vattnet över blandningen. Rör om lite och täck bunken med plastfolie. Låt stå över natten.


Dag 2
500 g vatten
300 g brödsirap
600 g grovt rågmjöl
300 g vetemjöl
40 g jäst

Lös upp jästen i vattnet och därefter blanda allt med skållningen från dag 1. Kör i degblandare på medelfart i 30 minuter. Olja två stora brödformar eller tre mindre avlånga brödformar med en neutral olja (jag använde rapsolja) och mjöla dem med rågmjöl.


Fyll formarna till ca 2/3 (mina formar är lite för fulla). Platta till degen. Mjöla på bröden med rågmjöl (jag testade denna gång att använda rågflingor). Sätt ugnen på 250 grader. När ugnen är klar sätt in formarna och spruta in lite vatten på bottnet av ugnen med en blomspruta. Sänk temperaturen till 210 grader och grädda i 90 minuter. Om brödet börjar bli väldigt mörkt i slutet av gräddningen kan du täcka dem med folie eller bakplåtspapper de sista 20 minuterna. Bröden ska ha en innertemperatur på 102 grader. Ta ut bröden och låt dem svalna. Gärna om möjligt, låt brödet dra sig en dag innan du skär upp det. Det blir bara bättre! Du kan förvara det här brödet i en plastpåse, den har god hållbarhet. Har du mycket till övers, lönar det sig att skiva upp det och frysa in det. Det är supergott rostat också.

Kvällssmörgåsen
Om du möjligtvis vill testa det här receptet och inte har hela rågkärnor - och dessutom som bonus känner mig - så säg till. Du kan få kärnor till en eller kanske 7 satser av brödet av mig. Rågbröd på er bara.

Vid fotograferingen undrade hundskrället om det var hennes kvällsmacka som stod på golvet passligt... :)


1 comment:

Kati said...

Här sitter vi på terassen i Raleigh o undrar varför rågbrödet blev degigt inne men hårt på ytan... O så komm jag ihåg att Tette också bakat danskt rågbröd så nu e vi, danskarna o jag, här i läser tips om hur vi skall få det o lyckas. Det skal bli dansk påske frokost på lördagen i då behövs det en hel del rugbrød.